Portretten 1933-1945:

Polleke, Ludmilla en Marnix Bierens de Haan - olie/doek 45x56 cm - B.R. '37; rechtsonder (op achterzijde: Eskes-Rietveld, april 1937)

Baby Vrouwke 1939 Batavia – potlood/papier 26x20,5 – tekst/brief aan haar ouders, aan boven- en onderzijde. Bovenaan: Dit is de bovenkant, ik heb het getekend, terwijl ze in het bedje naar me lag te kijken en ik op dezelfde hoogte met haar zat. Het is eigenlijk niet klaar, en ook niet erg mooi, maar ik stuur het toch maar, omdat jullie er toch wel aan kunt zien hoe ze eruit ziet. Onderaan: Een dubbel gelegen oor, dit doet ze altijd. Vind je het niet grappig, Moeder, dat ze dezelfde streep heeft als jij tussen de oogjes

Vrouwkje op stoel met Indisch prauwmodel - olie/doek 120x89 cm -Elisabeth Rietveld, februari 1941; rechtsonder. Het portret van haar dochtertje Vrouwkje maakte Bep waarschijnlijk speciaal voor de tentoonstelling ‘Het vrouwelijk palet’ in de Kunstkring van Batavia in 1941. De pers prees haar lichte kleuren en constateerde dat zij zich aan de invloed van Charley Toorop ontworstelde. ‘Opgerold’ overleefde het portret de oorlog, bewaard door de vroegere djongos (huisbediende). Vlak voor de afvaart van Bep en haar gezin op de M.S. Tegelberg in februari 1946, kwam hij het brengen.

drie zussen in kamp Kramat - Pastel/papier 31x41 cm – El. Rietveld; rechtsonder. De vader van Carla, Ingy en Margy Tückermann (zij zaten met hun moeder in de kampen Kramat en Tjideng te Batavia) was lid van de Algemene Rekenkamer in Batavia en werd als ‘prominent’ al gauw na de Japanse bezetting geïnterneerd. Volgens een van de kleindochters hoort bij het portret de uitspraak ‘dat is een mooi verjaardagscadeau voor papa als hij straks weer terug is’. Louk Tückermann overleed augustus 1945 in een mannenkamp in Tjimahi (Baros 6), een week voor de Japanse capitulatie.

Marijke van Houtrijve, 26x31 cm, olie/hout, E.R. ’43, rechtsonder. Het portret van Marijke (gedateerd 1943) werd nog vóór het kamp, bij haar thuis geschilderd. Ze herinnert zich dat ze een hekel had aan het gele jurkje. Marijke zat als klein meisje waarschijnlijk in de kampen Tjideng, Kramat en Kampong Makassar met haar moeder en broer, totdat deze in september 1944 naar een jongenskamp moest.

Margaretha met Marjan - pastel 50x37 cm - Elis. Rietveld 1943; linksonder. Het dochtertje van haar vriendin Margaretha was ongeveer twee maanden oud toen Bep deze tekening maakte. Margaretha en Marjan woonden toen al geruime tijd in de ‘beschermde’ wijk Tjideng (Batavia), die toen nog niet helemaal afgesloten was. Omdat ze Joods waren, moesten ze later naar het vrouwenkamp Tangerang (ongeveer 30 km ten westen van Batavia) en vervolgens naar kamp ADEK (Batavia-Zuid); dat waren loodsen van het Algemeen Delisch Emigratie Kantoor waar voorheen contractkoelies en hun gezinnen werden ondergebracht.

Wilty van Kessel, Batavia zomer 1943 – pastel/papier, 44x32 cm – E.Rietveld; midden onder. Vier van de kinderen Van Kessel werden in de zomer van 1943 door Bep geportretteerd. Het portret van Arnold was nog niet klaar toen ze in juni 1943, na de arrestatie van hun vader, het kamp in gingen met hun moeder en baby-broertje van ongeveer zes weken. Ze zaten in kampen in Batavia (Tjideng, Kramat en Kampong Makassar) en in Buitenzorg (Kota Paris). Pas na de bevrijding kwamen ze te weten dat hun vader met zeventien anderen al in september 1943 was geëxecuteerd omdat hij had geweigerd een loyaliteitsverklaring te ondertekenen.

Carla van Kessel, Batavia zomer 1943 – pastel/papier, 44x32 cm – E.Rietveld; rechtsonder. Vier van de kinderen Van Kessel werden in de zomer van 1943 door Bep geportretteerd. Het portret van Arnold was nog niet klaar toen ze in juni 1943, na de arrestatie van hun vader, het kamp in gingen met hun moeder en baby-broertje van ongeveer zes weken. Ze zaten in kampen in Batavia (Tjideng, Kramat en Kampong Makassar) en in Buitenzorg (Kota Paris). Pas na de bevrijding kwamen ze te weten dat hun vader met zeventien anderen al in september 1943 was geëxecuteerd omdat hij had geweigerd een loyaliteitsverklaring te ondertekenen.

Piet Hein van Kessel, Batavia zomer 1943 – pastel-potlood/papier, 44x32 cm – opzet, ongesigneerd. Vier van de kinderen Van Kessel werden in de zomer van 1943 door Bep geportretteerd. Het portret van Arnold was nog niet klaar toen ze in juni 1943, na de arrestatie van hun vader, het kamp in gingen met hun moeder en baby-broertje van ongeveer zes weken. Ze zaten in kampen in Batavia (Tjideng, Kramat en Kampong Makassar) en in Buitenzorg (Kota Paris). Pas na de bevrijding kwamen ze te weten dat hun vader met zeventien anderen al in september 1943 was geëxecuteerd omdat hij had geweigerd een loyaliteitsverklaring te ondertekenen.

Arnold van Kessel, Batavia zomer 1943 (opzet) - pastel-potlood?/papier, 44 x 32 cm - ongesigneerd. Vier van de kinderen Van Kessel werden in de zomer van 1943 door Bep geportretteerd. Het portret van Arnold was nog niet klaar toen ze in juni 1943, na de arrestatie van hun vader, het kamp in gingen met hun moeder en baby-broertje van ongeveer zes weken. Ze zaten in kampen in Batavia (Tjideng, Kramat en Kampong Makassar) en in Buitenzorg (Kota Paris). Pas na de bevrijding kwamen ze te weten dat hun vader met zeventien anderen al in september 1943 was geëxecuteerd omdat hij had geweigerd een loyaliteitsverklaring te ondertekenen.

Vrouwkje in het kamp - pastel, potlood 23.5x21.5 cm; ongesigneerd ongedateerd. Dit portret van haar dochtertje Vrouwkje heeft Bep waarschijnlijk eind 1943, begin 1944 in het kamp Kramat (Batavia) gemaakt.

Maria Sarlie-Backx – pastel/papier 25x32 cm – geen signering, opschrift 9 Febr 1944 Tjideng; linksonder

Hanneloes van Asbeck in kamp Kramat 1944- pastel op papier - 34x31 cm - signering: voor Henk. Elisabeth (rechtsonder). Hanneloes van Asbeck, zat met haar moeder en zusjes Marguerite en Cornelie in de kampen Kramat en Kampong Makassar (Batavia). In de hectiek van het kampleven vond zij het rustgevend om soms mee te gaan naar het lijkenhuisje als Bep daar portretjes van overleden kinderen tekende. Die waren een herinnering voor de vaders.

Dubbelportret in kamp Kramat - Pastel op papier, 48,5 x 63,5 cm - rechtsboven: Elisabeth Rietveld Aug ’44 Kramat. Het is onbekend wie de twee vrouwen zijn op dit dubbelportret dat Bep in augustus 1944 in Kramat (Batavia) van hen maakte. De huidige eigenaren hebben het gekregen van iemand die het in een kringloopwinkel kocht. Ze vinden het mooi en het hangt in hun huiskamer.

Fons Seyler 11 jaar (2-9-1944) Dag voor het transport naar het mannenkamp (Indië) - pastel 32x24 cm; ongesigneerd. Fons was bijna twaalf jaar toen hij op 3 september 1944 met 243 ‘oude mannen’ en andere jongetjes van 10 jaar en ouder van Kramat (Batavia) werd afgevoerd, eerst naar Grogol (een voormalig krankzinnigengesticht iets buiten Batavia) en daarna naar kamp Baros in Tjimahi. Bep tekende de dag voor het vertrek nog zijn portret; toen de vrachtwagen met de jongens wegreed, rende zij er als een furie achteraan.

Jantje Hogenkamp in Jappenkamp - pastel/papier 18x25 cm - schets van “Jantje” Elisabeth Rietveld; linksonder. De ouders van Jantje Hogenkamp waren nog maar net getrouwd en in Nederlands-Indië aangekomen toen de oorlog uitbrak en vader Hogenkamp onder de wapenen werd geroepen. Bij de Japanse aanval op Pearl Harbour was Jantje een baby van twee maanden. Met zijn moeder zat Jan in kampen in Bandoeng (Kareës), Tjimahi (Tjihapit) en Batavia (Kramat). Dit portretje moet in Kramat getekend zijn.

Marleen van Kuijk - pastel 22,5x31 cm – oct. '44 Elis. Rietveld, rechtsonder. Marleen van Kuijk heeft in kampen gezeten in Batavia (Tjideng, Kramat en Kampong Makassar) en in Buitenzorg (Kota Paris). Toen Marleen ziek werd en een maand in de ziekenbarak lag, voelde zij zich vreselijk eenzaam en verlaten. Haar broer werd tegelijk met de zoon van Bep en andere jongens op 3 september 1944 van Kramat weggevoerd naar een jongens- of mannenkamp. Daar werd hij in 1945 teruggevonden door zijn vader.

Mariëtte de Groot in kamp Kramat - pastel/papier 41x37,5 cm - Kramat Elisabeth Rietveld 30 november '44; rechtsonder. Mariette de Groot zat met haar moeder en broertje in de kampen Tjihapit (Bandoeng), Tjideng en Kramat (Batavia). Haar vader werkte bij de Esso op Zuid-Sumatra en had bij het uitbreken van de oorlog tevergeefs geprobeerd met zijn gezin naar Nederland terug te keren. Toen Mariëtte en haar moeder in 1988 het portret meebrachten naar de tentoonstelling van Bep in Katwijk, zei zij: ‘ja, dat zijn die lege en hongerige kinderogen uit het kamp’.

Portret van Yvonne Adelaide Labouchere - pastel - 32x48,5cm - voor Yvonne Kramat Elisabeth Rietveld ... 1944; rechtsonder. In dit portret van Yvonne Labouchere herken je niets van ‘het kamp’. Bep maakte haar geportretteerden vaak mooier, alsof ze zo hun gevoel van trots en eigenwaarde een zetje wilde geven.

Ceel Navest in Jappenkamp, pastel 22x25cm – Elis. Rietveld Jan ’45; rechtsonder. Ceel Navest verbleef met zijn moeder, broertje, oma en tante in kampen in Tjimahi (Tjihapit,) en in Batavia (Kramat, Grogol en Tjideng). Zijn oma heeft het portretje laten maken toen Ceel eens heel erg ziek was in het kamp en voor zijn leven werd gevreesd.

Edje Kruis in Jappenkamp ong.1945, pastel/bruin pakpapier, 23x29 cm - ongesigneerd. Edje Kruis was drie maanden toen zijn moeder met hem de beschermde wijk in ging. Later vertelde zijn moeder dat ze een ‘echte kunstenares’ gevraagd had om een portretje te maken omdat ze geen enkele babyfoto van Ed had. Het portretje, getekend op pakpapier, heeft altijd bij Edjes ouders op de slaapkamer gehangen, daarna had Ed het en nu, na zijn overlijden, hangt het bij zijn jongere, na de oorlog geboren zus in huis.

Jacobine Cohen Tervaert - pastel/papier 22,5x28 cm - Elis Rietveld 24 febr ’45; rechtsonder. Jacobine Cohen Tervaert was samen met haar moeder en haar zusje Marjolene in de kampen Kareës (Bandoeng), Kota Paris (Buitenzorg) en Kampong Makassar (Batavia); ze was nog maar vierenhalfjaar oud toen zij uit het kamp kwam en heeft daarom niet veel herinneringen aan die tijd.

Marjolene Cohen Tervaert - pastel/papier 22,5x30 cm - Eli. Rietveld 24 Feb. '45; linksonder. Marjolene denkt dat haar tante, die samen met haar moeder en zusje in het kamp zat, het portret heeft laten maken voor de verjaardag van haar moeder op 26 februari. Het is mogelijk dat de portretten van Marlene en haar zusje Jacobine in Kota Paris zijn gemaakt.

Sylvia van den Honert in kamp Kota Paris – pastel/papier20x27,5 cm – Elis. Rietveld 15 maart ’45; linksonder. Sylvia van den Honert was samen met haar moeder in een hele reeks kampen; haar vader was al voor haar geboorte geïnterneerd. Aan de hand van het babyboek dat Sylvia’s moeder heeft gemaakt, laat zich hun weg langs de kampen reconstrueren: Tjihapit, Bloemenkamp, Tjihapit (Bandoeng), Kramat (Batavia), Kota Paris (Buitenzorg) en Struiswijk (Batavia).

Alie Drost in kampong Makassar maart 1945 – pastel/papier 25x18,4 cm – ER linksonder. Alie Drost is in het najaar van 2019 overleden. Haar zoon heeft haar moeten beloven het portret nooit uit handen te geven; het stond voor haar direct in verband met één van de heftigste tijden van haar leven. Zij vertelde hem ook dat zij als 11-jarig meisje zelf het portret heeft laten maken als verjaardagscadeau voor haar moeder, betaald met stukjes brood die ze had verdiend met werken in de kamptuinen.

Frans Dumoulin in kampong Makassar – pastel 22,5x30 cm – April ’45 Elis. Rietveld; linksonder. De vader van Frans werd als arts gemobiliseerd voor het KNIL; krijgsgevangen genomen werkte hij later als dwangarbeider aan de Birma spoorlijn. De vijf jaar oudere broer van Frans moest naar het jongenskamp. Toen dit portret gemaakt werd, verbleef Frans samen met zijn moeder in Kampong Makassar (Batavia). Na de oorlog, in de jaren zestig, trouwde hij met een meisje ‘uit het kamp’: Cornelie van Asbeck.

Sophie Sietinga in kampong Makassar - pastel/papier, 20x28 cm - Elisabeth R juni ’45; linksonder. In het levensverhaal dat Sophie Sietinga optekende voor haar kinderen staat bij dit portret het bijschrift: ‘deze tekening maakte een medebewoonster van mij in Kampong Makassar in ruil voor een broodje. Zolang zij krijtjes had, bleef zij doortekenen’. Sophie heeft het portret altijd gekoesterd en heeft later nooit geweten dat Elisabeth Rietveld de kunstenares was.

Kinderen in Jappenkamp - potlood/papier 26x36 cm - Elisabeth R. juli 1945; rechtsonder. Deze schets met dochtertjes Elsie en Vrouwkje is gemaakt in de tijd dat de omstandigheden in de kampen onhoudbaar, uitzichtloos werden. Duidelijk te zien op de tekening zijn de barakken van bamboe en atap, een dakbedekking van gedroogde palmbladeren.

Cornelie en Hanneloes van Asbeck in kampong Makassar – potloodtekening 24x18 cm – Juli 1945 voor Henk Elisabeth Rietveld; rechtsonder. Het popje in de handjes van Cornelie heette ‘popje Yvonne’ en was onvervangbaar. Toen een koffer met daarin popje Yvonne door een Japanse bewaker werd ingepikt, haalde Bep met veel lef de koffer terug. De kinderen Van Asbeck bewonderden Bep daarom mateloos.

De bof - potlood en pastel/papier – 16x19 cm - Vrouwkje Coolwijk en Marguerite van Asbeck Kampong Makassar ’45 E.R.; rechtsonder. Kinder- en andere besmettelijke ziekten waren een groot probleem in de kampen door het tekort aan medicijnen en gebrekkige hygiëne. Deze is tekening dateert van omstreeks de Japanse capitulatie.

Annie van Houtrijve-Postema - potlood/papier 10x14 cm - Elisabeth Rietveld Aug. 1945 kampong Makassar, rechtsonder. Annie van Houtrijve, de moeder van Marijke van Houtrijve, was bekend in het vooroorlogse muziekleven van Batavia als koordirigente, pianiste en organiste. Toen zij in Kramat (Batavia) zat organiseerde zij daar, zo lang het nog kon, concerten. Haar zoontje, bijna twaalf jaar oud, werd op 3 september 1944 weggehaald en naar een jongenskamp gestuurd.

Nen Roeterdink in het Jappenkamp-pastel/papier 32x22,5cm - Ongesigneerd - Op achterzijde staat "1945, laatste maand Jappenkamp. Tekening gemaakt door de dochter van de bekende ontwerper Rietveld." Nen Roeterdink zat met haar zoontje Don (Rotteveel) gevangen in groot aantal kampen; zijn vader werkte als dwangarbeider aan de beruchte Birma-spoorlijn. Nen was een heel flinke en handige vrouw; ze verdiende soms in het kamp wat extra eten van de Japanners door de elektriciteit te repareren. Zij is een voorbeeld van de vrouwen die na de oorlog hun zelfstandigheid niet meer uit handen gaven.

Dick en Riemt Legger in het Jappenkamp -pastel/papier 34x26 cm - Elisabeth Rietveld oct 1945; rechtsonder. De broertjes Dick en Riemt Legger zaten met hun moeder en meerdere familieleden (tantes, neefjes, nichtjes, een oudoom) in het kamp in Tjimahi (Tjihapit) en Batavia (Kampong Makassar). Het portret is na de bevrijding gemaakt, toen iedereen voor de veiligheid nog in het kamp moest blijven. Aan het maken van het portret heeft Dick geen herinneringen meer, hij was toen pa drieënhalf jaar oud. Het portret heeft altijd prominent bij zijn ouders in de huiskamer gehangen.

Yvonne Labouchere met haar kinderen Marguerite, Cornelie en Hanneloes van Asbeck in kampong Makassar–pastel 48,5x32 cm – Voor Yvonne’s moeder Elisabeth Rietveld November 1945; linksboven. Dit portret ‘voor Yvonne ’s moeder’ werd gemaakt na de bevrijding toen de ex-gevangenen voor hun eigen veiligheid in beschermde wijken waren ondergebracht in afwachting van de terugreis naar Nederland. Yvonne Labouchere en haar dochters zijn net als Bep en haar gezin in februari 1946 met de M.S. Tegelberg naar Nederland gerepatrieerd.

Maarten Schröder - pastel 31x22 cm - voor Truus Elisabeth Rietveld 15 Dec 1945; rechtsonder. De twee portretten van Maarten en Reynier Schröder maken oorspronkelijk deel uit van een dubbelportret dat in tweeën werd geknipt. Het portret werd in grote haast gemaakt omdat de jongens met hun vader met het vliegtuig naar Australië zouden vertrekken. Daar was ook hun moeder, die al eerder met hun zieke zusje was vertrokken.

Reynier Schröder - pastel/papier, 25x35 cm - onderdeel van een dubbelportret met broer Maarten Schröder 15-12-1945. De twee portretten van Maarten en Reynier Schröder maken oorspronkelijk deel uit van een dubbelportret dat in tweeën werd geknipt. Het portret werd in grote haast gemaakt omdat de jongens met hun vader met het vliegtuig naar Australië zouden vertrekken. Daar was ook hun moeder, die al eerder met hun zieke zusje was vertrokken.
Portretten 1946-1960:

Elsie en Vrouwkje - potlood/papier 11x12,5 cm - ER 12 jan. '46; rechtsonder. Als Bep dit portret tekent is zij met haar gezin in Batavia, in afwachting van de repatriëring naar Nederland. Van 13 februari tot 13 maart zijn ze onderweg op MS de Tegelberg naar Amsterdam. Ze slapen in hangmatten in het ruim; in Port Said krijgen ze kleren van het Rode Kruis voor het koude weer in Nederland.

Anne Marie Noppen en haar moeder Vrouwgien (Tutti) Rietveld – pastel/papier 50x36,5 cm – Elisabeth Rietveld Anne Marie Aug. 1946 10 dagen oud; linksboven.
Portretten 1961-1980:

Margot Pezarro-Schröder - potlood/papier 22,5x17,5 cm - margot schröder nov. 1963 B. Eskes-rietveld; middenonder

Gerrit Rietveld - potloodtekening 39x45 cm - Voor de kinderen en kleinkinderen van G Th Rietveld 25 Juni 1964; rechtsonder

Sanne en Lisette Gabriels - olie/doek 54.5x64 cm - Sanne Lisette maart 1967 E. Eskes-Rietveld; linksonder

Nel Struijk van Bergen en Elsbetje - potlood en pastel 82x54 cm - jan. '69 E. Eskes-Rietveld; rechtsonder

Tijsje Korpershoek - pastel 39.5x34 cm - E. Eskes-Rietveld zomer 1971, Matijs Korpershoek; rechtsonder

Margaretha Ferguson (schets tijdens gesprek - pastel/triplex 60x36 cm - ongesigneerd ongedateerd (± 1975)
Portretten 1981-1985:

Schets voor gboortekaartje Johan Laurens 4 november 1985 - potloodtekening 20x26 cm - EER; middenonder

Mieke Rietveld met Bastiaan Tichler - acryl/masonite 72x52 cm - Elis. Eskes. Rietveld okt. 1985; linksonder

Schets voor geboortekaartje Reinier Anne Christiaan 4 mei 1984 - potloodtekening 23.5x29.5 cm - 5 mei 1984 Reinier Anne Christiaan geboren 4 mei 1984 schetsje E.E.R.; rechtsonder

Kees, Elisabeth en Irene van der Plas - acryl/masonite 1.39x79 - El. Eskes-Rietveld zomer 1984; rechtsonder

Schetsje van David Arthur v. d. Plas - pastel 40x41 cm - E.E.; rechtsonder - 11 Sept 1983; onderschrift

Irene v. d. Plas in blauw-groen gestreept truitje - pastel 36x32 cm - Elis. Eskes-Rietveld zomer 1983; rechtsonder

Alexander Liveriero Lavelli - Olie op masoniet, 59 X 40 cm - E. Eskes Rietveld sept '82, rechtsonder -

Brotti Evelina, mimmi moeder van Achille Liveriero Lavelli - krijt/papier, 56x31 cm - Elis Eskes Rietveld Sept 1982; rechtsonder

Elisabeth Liveriero Lavelli - krijt op papier - 49,5 x 37,5 cm - Elisabeth Eskes Rietveld sept 1982, rechtsonder
Portretten 1986-1999:

Susanne Sluyterman van Loo met camelia's - acryl/masonite 70.5x60.5 cm - E. Eskes-Rietveld mei 1986; linksonder

Schets van Johan van der Veen - pastel/papier? 40x22 cm - Elis. Eskes-Rietveld febr. 1986; middenonder

Frederique Moolenbeek in kratstoeltje - acryl/masonite 60x50 cm Elis. Eskes-Rietveld juni 1987; rechtsonder

Annelot Moolenbeek (op lattenstoeltje van Rietveld uit 1942) - acryl/masonite 60x50 cm - Elis. Eskes-Rietveld juni 1987; rechtsonder

"De twee violisten" Elsie en Elisabeth - acryl/masonite 70x80 cm - E. Eskes-Rietveld dec. 1987; linksonder

Schets voor geboortekaartje Arnaud Constantijn - potloodtekening/papier? 27x29.5 cm - E.E.R. 7 sept. 1987; schuin rechtsonder

Peter Tonneijck met zijn kinderen Annemarieke en Johan – acryl/masonite 60x90 cm- DEC. 1989 ELIS. ESKES-RIETVELD; rechtsonder

Twee meisjes v.d. Plas op Steltmanstoelen - Acryl/masonite, 81x109 cm - Elis. Eskes-Rietveld Jan. 1990; links-middenonder

Aleid, kleindochter van Marjolene Cohen Tervaert - pastel/papier 33x44,5 cm - Dec. 1990 E Eskes-Rietveld; rechtsonder